Wat is een headhunter?

Een headhunter, ook wel executive search recruiter genoemd, is een arbeidsmarktprofessional die gespecialiseerd is in het vinden van (hoog)gekwalificeerde kandidaten voor organisaties. Headhunters gaan in opdracht van werkgevers op zoek naar de krenten in de pap.

Headhunters worden vaak in de arm genomen om kandidaten te vinden voor hoge posities binnen een organisatie. Denk aan directieleden en topmanagers. Het ‘executive’ in executive search recruiter is een ietwat verouderde term.

Headhunters worden tegenwoordig vaak ook ingeschakeld voor het vinden van kandidaten voor (niet-strategische) posities in het middenkader of uitvoerende functies in een organisatie.

Mede door de krapte op de arbeidsmarkt wordt er steeds vaker een beroep gedaan op headhunters voor het vinden van kandidaten voor moeilijk vervulbare vacatures en zeer specialistische IT-functies.

Waar vind ik een headhunter?

Headhunters werken vaak als zelfstandige, maar kunnen ook werkzaam zijn binnen een recruitmentbureau of bureau gespecialiseerd in executive search.

Ze zijn vaak gespecialiseerd in één of enkele vakgebieden, omdat het vinden van geschikte kandidaten naast kennis van de arbeidsmarkt ook om diepgaande branchekennis vraagt.

Niet zelden heeft een headhunter werkervaring binnen het vakgebied waarin hij actief is. Daardoor beschikt hij vaak over een groot netwerk van relevante contacten. Een headhunter met een commerciële achtergrond bijvoorbeeld weet welke eigenschappen iemand tot een goede marketing– of salesprofessional maken.

Wat zijn de verschillen tussen een headhunter en een recruiter?

Het grote verschil tussen een headhunter en een recruiter is de manier waarop ze de arbeidsmarkt benaderen. Een reguliere recruiter gebruikt vooral traditionele wervingskanalen zoals job boards.

Een headhunter daarentegen zal vooral in zijn eigen professionele netwerk speuren naar potentiële kandidaten. Ze spenderen dan ook veel tijd aan het leggen van nieuwe contacten en onderhouden van bestaande relaties. Zowel met kandidaten als met opdrachtgevers.

Headhunters gaan bovenal proactief te werk. Dat betekent dat ze kandidaten benaderen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan en in dienst zijn van een andere organisatie.

Zo’n kandidaat moet dan wel openstaan voor een nieuwe uitdaging en zich bij zijn nieuwe werkgever kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld qua salaris, job inhoud, carrièreperspectieven, groeimogelijkheden, bedrijfscultuur en werk-privébalans.

Hoe gaat een headhunter te werk?

Headhunters werken in opdracht van werkgevers, niet van kandidaten. Hun werk begint dan ook bij het leren kennen van een organisatie én de organisatiecultuur. Daarna wordt met de opdrachtgever een uitgebreid profiel van de kandidaat opgesteld. Zo’n profiel gaat veel verder dan een standaard functieprofiel.

Met een goed beeld van de organisatie en het profiel van de ideale kandidaat op zak, wordt vervolgens gezocht naar potentiële kandidaten. Daarvoor wordt eerst de doelgroep in kaart gebracht, om deze zo effectief mogelijk te bereiken.

Soms wordt een kandidaat ‘gewoon’ gevonden op een job board, al is er dan in feite geen sprake van headhunting. Omdat headhunters vaak een premium-account hebben bij deze sites, hebben ze onbeperkt toegang tot cv’s. Ook kunnen ze gebruikmaken van geavanceerde zoekfuncties en -filters.

Latente kandidaten

Meestal is een potentiële kandidaat echter niet actief op zoek naar werk en zal een headhunter dus verder moeten kijken dan de traditionele wervingskanalen. Headhunters zoeken nagenoeg altijd via LinkedIn naar potentiële kandidaten. Ze hebben daarvoor meestal een speciaal premium-abonnement voor recruiters. Daarmee kunnen ze onbeperkt door profielen bladeren, geavanceerd zoeken, kandidaten volgen en méér.

Een headhunter beschikt dus over geavanceerde tools en weet deze slim te gebruiken. Maar het zoeken naar mogelijke kandidaten is slechts één deel van het werk. Om het kaf van het koren te scheiden, worden potentiële kandidaten uitgebreid gescreend en geëvalueerd. Ook moeten zogenaamde ‘latente’ kandidaten overtuigd worden om van job te switchen.

Shortlist

Vervolgens krijgt de opdrachtgever (een lijst van) geschikte en enthousiaste kandidaten gepresenteerd. Op basis daarvan wordt het wervingsprofiel mogelijk verder aangescherpt, zodat er nog gerichter kan worden gezocht. Geselecteerde kandidaten die voor werving worden overwogen, komen vervolgens persoonlijk op gesprek bij de opdrachtgever om kennis te maken.

Een headhunter helpt vaak ook nog bij het voorbereiden van de sollicitatiegesprekken en de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden, maar is hier meestal zelf niet bij aanwezig.

Wanneer schakelen organisaties een headhunter in?

Organisaties besteden hun recruitmentproces in het algemeen uit omdat ze zelf niet de tijd, middelen of expertise in huis hebben. Headhunters worden ingeschakeld als een organisatie op zoek is naar iemand voor een bijzondere, vaak strategische positie of iemand met speciale vaardigheden. Kortom, functies waarvoor het aantal potentiële kandidaten dun gezaaid is.

Een headhunter is vaak vanaf de start betrokken bij het wervingsproces, maar wordt soms ook pas ingeschakeld de eigen wervingsmethoden van een organisatie geen resultaat hebben opgeleverd. Organisaties doen dan een beroep op de expertise, ervaring én het netwerk van een headhunter om kandidaten te vinden voor moeilijk vervulbare vacatures.

Wat kost een headhunter?

Een veelgestelde vraag: wat kost een headhunter? De vergoeding die een headhunter voor zijn diensten vraagt, kan sterk variëren en is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan het functieniveau en de (mate van) schaarste aan kandidaten.

Het is tot slot goed om te weten dat headhunters verschillende vergoedingsstructuren hanteren. Traditioneel werken ze met een vaste vergoeding, die onafhankelijk van de uitkomst verschuldigd is. Dit wordt ook wel een retainer fee genoemd.

Steeds meer headhunters werken met een resultaatafhankelijke vergoeding (contingency fee). Daarbij is de vergoeding vaak een percentage van het jaarsalaris van een geplaatste kandidaat. Een organisatie betaalt dan alleen in het geval van een succesvolle plaatsing (no cure, no pay).

Wil je een beroep doen op de diensten van een headhunter? Ga dan op zoek naar iemand die gespecialiseerd is in het vakgebied van je vacature. En informeer van tevoren naar welke vergoedingsstructuur van toepassing is. Zo weet je zeker dat je investering optimaal rendeert.