Goud in handen: jouw medewerker als beste kandidaat
Krapte op de arbeidsmarkt. War on talent. Personeelstekort. De laatste 2 jaar hoor je niet anders. Ook al vlakt de vacaturegroei inmiddels af, de spanning is er nog steeds. Het is een ideale markt voor werknemers om van baan te wisselen.
Bedrijven krijgen te maken met toenemende stress onder personeel door structurele onderbezetting en hun hiring managers de vacatures niet meer ingevuld. Terwijl ze goud in handen hebben. Hun ideale kandidaat bevindt zich namelijk binnen handbereik. Wie dit is? Hun eigen medewerker. Behoud van personeel is dus van onschatbare waarde voor jouw organisatie.
Werving van nieuwe mensen blijft belangrijk. Het zorgt voor beweging in je bedrijf en nieuwe inzichten. Maar door de krappe arbeidsmarkt kost het steeds meer moeite om goede kandidaten te vinden en aan je te binden.
Dan is het geweldig nieuws dat je de beste kandidaten al binnen handbereik hebt: jouw personeel. Sommigen als ruwe diamant die met de juiste begeleiding en ontwikkeling perfect passen op een lastig invulbare vacature. Anderen als doorgewinterde specialisten, die toe zijn aan een nieuwe prikkel.
3 tips voor behoud van personeel
Het inzetten van eigen mensen op vacatures is niet nieuw, maar wel een onderschat wervingsinstrument. Goed om je als HR- of hiring manager van bewust te zijn.
Het is dan wél belangrijk dat medewerkers blij zijn met de organisatie waar ze voor werken. Dit maakt trots, brengt bevlogenheid en vergoot de productiviteit. Maar hoe zorg je dat je mensen blijven terwijl nieuwe mogelijkheden hen om de oren vliegen?
Behoud van personeel is dus van onschatbare waarde. Veel factoren dragen bij aan tevreden, gelukkige medewerkers. We lichten er 3 voor je toe.
1. Ontwikkeling
Met stip op één: ontwikkeling. De medewerker van vandaag is op zoek naar uitdaging. In de breedte, zoals een andere richting of specialisme, of in doorgroei, bijvoorbeeld een grotere verantwoordelijkheid. Zorg dat je weet wat jouw medewerker wil.
Bied actief mogelijkheden aan voor het volgen van een opleiding of training. Dit geeft perspectief en vertrouwen. Het volgen van een (meerjarige) opleiding zorgt voor commitment. En bovendien grote kans dat je deze medewerker meteen klaarstoomt voor die moeilijk invulbare vacature.
2. Werkomgeving
Met plezier naar het werk gaan is voor iedereen belangrijk. Tenminste, áls je al naar je werk gaat. De coronaperiode leidde tot een nieuw werkvorm: het hybride werken ofwel remote-first work. Voor veel werknemers een ideale constructie. Maar wat is ideaal?
De basis van een succesvolle hybride werkvorm is een goed ingerichte digitale werkomgeving. Hierin investeren loont. Daarnaast zijn goede afspraken onmisbaar. Je mag echt van je mensen verwachten om 2 keer per week naar kantoor te komen. Goed voor de verbinding én het plezier.
Die uitgebreide lunch, goed ingerichte kantooromgeving (ontmoeten en geconcentreerd werken) en de vrijdagmiddagborrel dragen daar ongetwijfeld aan bij. Deze verbinding in combinatie met de mogelijkheid plaats- en tijdonafhankelijk te werken, vergroot het werkgeluk.
3. Beloning
Last but nog least, vormen goede financiële regelingen de basis voor een stressvrij bestaan. Voor de een betekent dit een hoger dan marktconform salaris, voor de ander juist een mooie bonusregeling of extra pensioen.
Ook vakantiedagen, laptop, vergoedingen voor (openbaar) vervoer, opleidingsmogelijkheden en kinderopvangregelingen zijn van belang. Transparante communicatie hierover stimuleert medewerkers aan te geven wat zij willen.
Voor leidinggevenden is het de taak geregeld te polsen waar medewerkers behoefte aan hebben. De HR-afdeling is verantwoordelijk voor een goede beloningsstructuur, ook voor ontstane vacatures. Hoe transparanter je hier als bedrijf in bent, hoe beter je jouw goede werkgeverschap kan invullen.
Ontwikkeling is goud waard
Wees je bewust van de mogelijkheden van je eigen mensen, iedereen heeft unieke kwaliteiten en behoeften. Onderzoek in jouw organisatie welk potentieel je tot ontwikkeling kan brengen.
Creëer ideale omstandigheden voor het vergroten van werkgeluk. En blijf structureel actief werven. Extern, maar benut óók het interne goud dat je in handen hebt.
Er is natuurlijk veel meer wat jij als werkgever kan doen voor het behoud van je medewerkers. Heb jij voorwaarden waarmee je jouw medewerkers gelukkig houdt?